طراحی دال بتنی و عملکرد حرارتی آن
دالهای بتنی معمولا به صورت بتن ساده بر روی زمین طراحی میشوند و اگر آرماتورگذاری انجام شود میزان آرماتوری که به کار رفته مانند کارکرد درزها به منظور ممانعت از بازشدن ترکها یا پلکانی شدن دالها از اهمیت بالایی برخوردار است.
استفاده از دال بتنی به منظور انتقال بارها از منبع اصلی به بستر روسازی میباشد و روشهای طراحی بیان شده، مقاومت بتن دال را با فرض اینکه این بتن بدون آرماتور است در نظر گرفتهاند. بر اساس آییننامه ACI360 طراحی دال متکی بر زمین، برای کفهایی قابل استفاده است که بهعنوان محل انبار، کف تجاری و مسکونی و نظایر آن بهکار برده شود.
باید توجه داشته باشید تنشهای بهوجود آمده در دال متکی بر زمین، ناشی از تغییرات حجمی بتن و بارهای وارده بر آن میباشد و مقدار این تنشها وابسته به پارامترهایی چون مقاومت خاک بستر و یکنواختی، درجه یکسرهگی، کیفیت ساخت و روش اجرا است که باید توجه داشته باشید اثرات پارامترهای گفته شده با درنظر گرفتن فرضیاتی چون خصوصیات مصالح و اندرکنش خاک میباشد.
دالهای بتنی در اثر حرارت، رطوبت و انقباض ممکن است دچار انحنا شوند. اثرات حرارتی بر این دال هنگامی که دال در ساختمان قرار دارد و محصور است معمولا در نظر گرفته نمیشود.
اثرات حرارتی بر روی دال بتنی
باید توجه داشته باشید دال بتنی در طول روز انرژی حرارتی را جذب میکند در نتیجه این دال دمای داخلی اتاق را کنترل میکند و این کنترل دما بهعلت ذخیره کردن بخش عمدهای از گرما توسط دال است در نتیجه دمای اتاقی که در آن از این سازه استفاده شده در طول روز زیاد گرم نمیشود همچنین در هنگام شب که دمای هوا پایین است دال بتنی انرژی حرارتی ذخیره شده در خود را از دست میدهد که در نتیجه این امر سبب میشود دمای هوای محیط در شب نیز متعادل شود.
متعادل ساختن درجه حرارتی
باتوجه به مواردی که گفته شد دال بتنی سبب به تعادل رساندن درجه حرارت در طول شبانه روز میشود و به طور کلی در مناطقی که میزان دمای شب و روز دارای اختلاف قابل توجهی است از دال بتنی به عنوان جرم حرارتی استفاده میشود در واقع باید توجه داشته باشید این عنصر بهعنوان یک تعدیل کنندهی دمایی در سازههای ساختمانی مورد استفاده قرار میگیرد.
تحلیل عددی تنش حرارتی در روسازی بتنی
کاهش دمای محیط و تماس زیاد بین روسازی بتنی با لایههای زیرین جزو عوامل اصلی ایجاد ترک در روسازیهای بتنی میباشد. وجود انحراف از حالت افقی در میلگرد انتقال بار افزایش ۵۰ برابری مقدار تنش را برعهده دارد نتایج ارزیابیهای مختلف نشان میدهد در ۷ تا ۸ ساعت اولیهی اجرای روسازی بتنی تنش حرارتی ایجاد شده برابر با ۱۲۴۰۰۰ پاسکال است.
کلام پایانی
ما در مطالب این صفحه دربارهی طراحی دال بتنی و عملکرد حرارتی آن سخن گفتیم و اطلاعات مفیدی در این باره در اختیار شما همراهان گرامی قرار دادیم و اینک در آخر امیدواریم مطالب گردآوری شده این صفحه برای شما عزیزان مفید بوده باشد